Vierwielaandrijving

Auto’s met vierwielaandrijving (zogenaamde 4×4 of 4WD-auto’s) bestaan al ruim een eeuw en het systeem is door de jaren heen flink verbeterd. De eerste auto’s maakten gebruik van permanente vierwielaandrijving waarbij alle wielen tegelijkertijd werden aangedreven. Later werd voor het besparen van brandstof inschakelbare vierwielaandrijving gemaakt en tegenwoordig is er variabele vierwielaandrijving waarbij de wielen afzonderlijk kunnen worden aangedreven.

De geschiedenis

vierwielaandrijvingHet zal voor velen misschien als een verrassing komen, maar het eerste merk dat met een auto met vierwielaandrijving kwam was Spyker. Het Nederlandse merk introduceerde in 1903 de raceauto de Spyker HP60. De auto won een enkele race in Engeland, maar echt baanbrekend was het niet. Merken als Audi, Lancia en Subaru boekten meer succes met doorontwikkelingen van de technologie en zij wisten de rallysport en tourwagensport dankzij vierwielaandrijving vele jaren te domineren.

Vierwielaandrijving werd na de introductie in de sport ook al vrij snel gebruikt voor legervoertuigen en vrachtwagens. Dankzij vierwielaandrijving beschikten de auto’s niet alleen over voldoende aandrijfkracht en tractie, maar kon er ook op allerlei soorten terrein worden gereden. Dit waren grote voordelen die tweewielaandrijving niet bood.

Het duurde ongeveer tot de vijftiger jaren van vorige eeuw voordat auto’s met vierwielaandrijving voor de consument beschikbaar kwamen. Terreinauto’s die oorspronkelijk voor het leger waren ontwikkeld werden aangepast en geschikt gemaakt voor consumenten. Rover wist in het Westen met de Land Rover vrij grote successen te boeken en in Japan was Toyota met de FJ40 redelijk succesvol.

In de jaren tachtig begonnen steeds meer merken terreinauto’s op de markt te brengen en in de jaren negentig wist de terreinauto definitief door te breken in Europa en vooral de Verenigde Staten. Auto’s met vierwielaandrijving werden, en zijn nog altijd, erg populair.

De voordelen en nadelen

Vierwielaandrijving heeft ten opzichte van tweewielaandrijving twee grote voordelen, namelijk:

  • Extra tractie doordat het koppel van de motor wordt verdeeld over vier wielen
  • De rijstabiliteit is hoger waardoor er bijvoorbeeld na een bocht sneller kan worden uitgeaccelereerd

Vierwielaandrijving heeft ook twee grote nadelen, namelijk:

  • Het gewicht van een auto met vierwielaandrijving ligt hoger
  • Het brandstofverbruik ligt door het extra gewicht en transmissieverliezen hoger

 Geschiedenis van vierwielaandrijving