Chinese fabrikant wil markt voor SUV’s veroveren

Chinese fabrikant wil markt voor SUV’s veroveren

Het Chinese Great Wall Motors doet het in eigen land erg goed en het is ondanks het feit dat concurrenten samenwerken met buitenlandse bedrijven als General Motors en Volkswagen op eigen kracht marktleider geworden wat betreft SUV’s. Het is volgens ceo Wei van het bedrijf daarom tijd om groter te denken: de wereldmarkt.

Daarvoor zullen echter nog wel de nodige stappen moeten worden genomen. De auto’s van Great Wall Motors zijn op dit moment voornamelijk verkrijgbaar in China en het is niet ondenkbaar dat het bedrijf flink zal moeten investeren om de naamsbekendheid te vergroten en het negatieve imago van Chinese producten te doen vergeten. Daarnaast zal het moeilijk worden om zonder partners auto’s af te zetten op andere markten.

En partners daar wil Wei niet aan beginnen. Partners zouden een deel van de winst opeisen en daarnaast zou er teveel papierwerk bij komen kijken waardoor de efficiëntie omlaag gaat. Het is in China een succesvolle strategie gebleken, maar of dat ook voor de wereld geldt? Wij betwijfelen het.