Alles over de bijtelling in 2014

Alles over de bijtelling in 2014

Het kan soms lastig zijn om je weg te vinden in het woud van regeltjes rondom de bijtelling van leaseauto’s. Daarbij veranderen de regels ook nog eens regelmatig, zodat het niet vreemd is als je af en toe het overzicht eens kwijtraakt. Daarom zijn wij er voor je ingedoken en kun je in dit artikel precies lezen wat je in 2014 te wachten staat.

Wat is bijtelling precies?

Een logische vraag om mee te beginnen, zodat we allemaal weten waar we het nu eigenlijk over hebben. De bijtelling is het percentage van de cataloguswaarde van een auto waarmee het voordeel van het privégebruik van een zakelijke auto wordt berekend. Dit bedrag wordt bovenop je loon geteld, waarna je uiteindelijk via de belasting voor je privégebruik betaalt. Er zijn verschillende klassen te onderscheiden binnen dit systeem, waarbij zuinige auto’s worden beloond met lagere percentages bijtelling. Juist op dit vlak gaat er het komende jaar het nodige veranderen.

 

Wat is er nieuw in de bijtelling in 2014?

Tot 31 december 2013 was het fiscaal gezien enorm aantrekkelijk om een elektrische auto te kopen die geen CO2 uitstoot. Je betaalde dan namelijk helemaal geen bijtelling. Met ingang van 1 januari 2014 is dat helaas niet meer zo en vallen deze auto’s in de categorie van 4 procent bijtelling. Mocht je echter toch nog voor het einde van het jaar een dergelijke auto kopen, dan geniet je nog 5 jaar van de 0 % bijtelling die op dit moment nog geldt.

De auto’s die minder dan 51 gram CO2/km uitstoten schuiven ook een categorie op en vallen met ingang van 2014 onder de 7% bijtelling. In deze categorie zijn vooral plug-in hybride auto’s te vinden, die een elektrische en een benzinemotor combineren.  Voor alle minder zuinige auto’s zijn er tenslotte nog de categorieën met 14, 20 en 25 procent bijtelling. Voor het complete overzicht is er op de website van de Belastingdienst een overzicht te vinden van alle tarieven van de afgelopen en komende jaren.